שינה והצבת גבולות
הצבת הגבולות וסדר היום אשר אנו מקנים בבית משפיעה על הילד ושנתו בלילה.
על יד הצבת גבולות אני משקף לילד מה אני מצפה ממנו, מה אסור, מה מותר, מה נדרש ממנו ובתוך כך מה אני מעניק לו. סביבה אשר מגדלת ילד, ללא ידיעה מה מצופה ממנו ומה עתיד לבוא זורעת בו אי ידיעה וחוסר ביטחון. הילד יהיה טרוד בעתיד, יבחן את הגבולות ואינו יוכל לחוש ביטחון בעתיד. אם הילד לא יידע מתי עושים מקלחת או מתי אוכלים ארוחת ערב, הוא לא ידע מתי הולכים לישון ומה קורה לפני ואחרי שאמורים ללכת לישון.
סדר היום והגבולות שאנו מציבים לילדנו מושפע מסגנון ההורות שלנו ומהערכים אותם אנו שואפים להקנות לילדים שלנו, הצבת הגבלות מאפשרת לי מחד לגדל ילד עם ביטחון ומאידך להקנות לעצמי סדר, ארגון, זמן אישי וזמן לזוגיות.
בתוך הצבת הגבולות חשוב להתחשב ברצונות וברגשות של הילד, ראשית חשוב לאפשר לילד בחירה ובכך לתת לו תחושת שליטה במתרחש. לדוגמא- לאחר המקלחת ניתן להציע לילד לבחור בין שני סיפורים שאותו היה רוצה שיקריאו לו, אך יש להקפיד להקריא סיפור אחד בלבד.
על יד הבניית סדר היום אני מלמדת את הילד כי העולם הוא מקום בטוח ומוכר, עולם שבו נענים לצרכיו. באמצעות הצבת הגבלות ואמירת "הלא" אני מלמדת אותו להתמודד עם תסכולים ונותנת לו כישורים בסיסיים בהתמודדות זו.
הצבת הגבלות היום משפיעה על הלילה, במידה ולא יוצבו גבולות ברורים ביום ולא יובנה סדר יום תהיה לכך השפעה שלילית על הלילה.
אחד הקשיים השכיחים בנושא הצבת גבולות בשינה, הוא הקימה הבלתי פוסקת מן המיטה אל עבר הסלון והצורך בנוכחות ההורה עד להירדמות מלאה.קושי מסוג זה מתרחש בדרך כלל החל מגילאי השנתיים לערך , ומקביל להתפתחות הרגשית והרצון של הילד לייחד עצמו מבחינה אינדיבידואלית.
פעוט בגילאי השנתיים לערך שאינו מסוגל להירדם ללא נוכחות הוריו ומבצע מניפולציות שונות (כגון: עוד סיפור, נשיקה אחד ודיי..) בכדי להשאיר את הוריו לידו משתמש בשינה בכדי לשלוט בהוריו, ולומד את כוחו על דרך השלילה.
במקרה כזה חשוב לבנות תכנית עבודה אשר מותאמת לסדר היום ולאני המאמין שלי בתור הורה. ראשית, לשוב ולבחון את סדר היום של הילד מבחינת שינה , תזונה ומשחק. בתוך כך, יש לבדוק את האופן שבו הילד מתמודד עם תסכולים ויכולתו לקבל גבולות ולהתייחס לטמפרמנט ל הילד.
אופן ההתמודדות והקניית הרגל שינה בריאים ויעילים יכלול בתחילה שיחת הכנה לילד בה נסביר לו מה מצופה ממנו ומה עתיד להיות, ובמקביל תגובות התנהגותיות מקדמות שלנו ההורים לקימות ולקריאות שלו אלינו במהלך הערב והלילה.
במידה והילד מבקש אתכם שוב ושוב, עליכם לא לפתח אתו שיחות או אינטראקציה מכל סוג שהוא ולחזור על מנטרה קבועה כמו "עכשיו לילה- הולכים לישון", יחד עם זאת מכיוון שהצבת גבולות אינה נוגדת הכלת רגשות חשוב לבצע הליך הדרגתי של יציאה מהחדר עד אי נוכחות בכלל בחדר בזמן ההירדמות.
לסיכום, איך נקשר בין היום ללילה בכל הנוגע להצבת גבלות?
נבנה סדר יום קבוע ביום
נקיים טקס שינה קבוע ומגובש
נקפיד על הצבת גבולות ברורה וזהה , גם ביום וגם בלילה
נקפיד על נוכחות הורית במהלך היום על מנת לא לפצות את הילד בלילה.
נגיב בצורה מותאמת להתעוררויות ליליות או הרדמות מורכבות.
המאמר נכתב ע"י אלה נחום אמיתי